piątek, 11 maja 2018

Innymi słowy - Niezwykłe słowa z różnych stron świata

Ile razy robiliście coś, czego nie potrafiliście nazwać jednym zdaniem? Zapewne nieraz, bowiem mimo że język polski należy do tych bardziej rozbudowanych, niestety nie nazwiemy wszystkiego. Ale z jakiegoś powodu przecież mówimy: "Innymi słowy"...


Wszystko się zaczęło, gdy natrafiłam na portugalskie słowo saudade, oznaczające "miłość, która pozostaje", tęsknotę za kimś lub czymś ukochanym, lecz utraconym. Nigdy wcześniej nie natknęłam się na takie słowo. Wydało mi się z innego świata: pojemniejsze, osobliwsze i bardziej precyzyjne niż słowa, jakich używamy na co dzień. To słowo nazywało uczucie, które znałam, lecz którego nie potrafiłam nazwać.
 
A jeśli takich słów jest więcej? Postanowiłam je odszukać. Wkrótce zauważyłam, że w każdym języku istnieją słowa określające to, co dziwne i niesamowite, to, co niespodziewanie nabiera znaczenia, to, co jest przecież częścią naszego życia, ale daje się nazwać tylko "innymi słowy". 


Innymi słowy to właśnie taka mała, podręczna książeczka-podręcznik, przedstawiająca w ciekawy, ilustrowany sposób słowa, które określają tę "inną", bardziej wnikliwą część nas. Wzbogaca nasz zakres słów oraz wyobraźnię. Bo jak się okazuje w innych językach można nazwać coś długiego jednym prostym słowem.


Czy wiecie jak powiedzieć:

  • chęć zaglądania przez okna cudzych domów
  • światło słoneczne przesiane przez liście drzew
  • nieudolny, lecz radosny taniec
  • niechęć do zakończeń
  • spojrzenie wymieniane przez dwie osoby, które by chciały, żeby to ta druga odezwała się jako pierwsza.

I tak dalej, i tak dalej...


Autorka sięgnęła po kilka języków, w tym najczęściej się powtarzającym językiem angielskim, niemieckim, japońskim, włoskim i francuskim. Zdania są krótkie, prosto wytłumaczone a przy okazji ładnie zobrazowane. No czegóż chcieć więcej?

Innymi słowy posiada twardą oprawę, a wewnątrz śliski papier. Całość (tj. 60 stron) zapełniona została naprawdę ładnymi ilustracjami. Wydanie jest schludne. Idealne na prezent nie tylko dla miłośników i kolekcjonerów niezwykłych słów. 

Cóż tu więcej dodać? Nie wydaje mi się, aby to była jedna z tych książek, które koniecznie musicie mieć, ale jest całkiem miłym dodatkiem. Jeżeli zatem macie w swoich kręgach osoby, które docenią taką oto pozycję i lubią "poszpanować" wyjątkowym słownictwem - warto zastanowić się właśnie nad Innymi słowy.




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tytuł: Innymi słowy
Autor: Yee-Lum Mak
Ilustracje: Kelsey Garrity-Riley
Tłumaczenie:Michał Rusinek
Współpraca: Kuba Rusinek (Lat 14)
Wydawnictwo: Egmont
Data wydania: 18.04.2018
Liczba stron: 64
Oprawa: Twarda
Kategoria: Różne

http://egmont.pl/

4 komentarze:

  1. Ja raczej sobie odpuszczę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie kusiło, dopóki nie zobaczyłam ilości stron. Jak dla mnie, to jeszcze na tę cenę za mało po prostu, nawet biorąc pod uwagę ilustracje. Ale pomysł świetny!

    OdpowiedzUsuń
  3. Na razie nie jest to moj priorytet.

    OdpowiedzUsuń