niedziela, 22 maja 2016

Życie Charlotte Bronte - Elizabeth Gaskell

O mojej miłości do twórczości Charlotte Bronte nieraz już wspominałam. Moim niekwestionowanym numerem jeden jest niezmiennie Jane Eyre. Autobiografia, jednakże cenię sobie także Shirley, Vilette, czy takie historie jak Profesor oraz Sekret. Nie mogłam też sobie odmówić Niedokończonych opowieści, a nawet tejże dokończonej historii zebranej w Chcę wszystko. Krótko mówiąc: mam na swojej półce już wszystkie (chyba że o czymś nie wiem...) książki napisane przez najstarszą siostrę Bronte. To może tak czas najwyższy poznać ją nieco lepiej?
 
PIERWSZE POLSKIE WYDANIE!


Życie Charlotte Bronte od chwili, gdy tylko ukazało się drukiem, w świadomości czytelników funkcjonowało na prawach ostatniej powieści sióstr Bronte, opowiadającej ich własną, niezwykłą i tragiczną historię. Tak też czyta się książkę i dziś. Wprawdzie powieściopisarski talent Gaskell sprawił, iż literatura faktu niebezpiecznie splotła się tu z literaturą piękną, jednak jej nadzwyczajny zmysł obserwacji pozwolił wydobyć Charlotte Bronte z cienia czasu i sprawić, że po lekturze Życia pozostaje ona dla nas kimś żywym, prawdziwym.

Już na samym początku warto zwrócić uwagę, że autorką biografii autorki niezapomnianej Jane Eyre jest nie kto inny jak Elizabeth Gaskell. Tę autorkę już wcześniej poznałam dzięki intrygującej lekturze Północy i południa, Żon i córek czy Pań z Cranford. A każda z tych książek pozostała w mojej pamięci na bardzo długo (szczególnie pierwsza z nich). Dlatego też jak sobie tylko uświadomiłam, że powieściopisarki klasyki romansu (i nie tylko!) się przyjaźniły... WOW! Cóż to musiała być za znajomość!

Otóż to! To bardzo ważne, by sobie uświadomić, iż czytamy słowa osoby bliskiej dla głównej postaci. Bowiem zmienia to całkowicie wydźwięk każdej opowieści, każdej anegdocie. Wszystkiemu! I cóż to musiała być za kobieta ta Charlotte Bronte! Silna, dumna, pełna życia i energii... a przy tym jakże krucha. Nic dziwnego, że główna bohaterka jej najgłośniejsze powieści - Jane Eyre - jest właśnie taka, jaka jest!


"Książka Elizabeth Gaskell stanowi fundament wiedzy na temat rodziny Bronte, ponieważ czerpie wyłącznie z pierwszej źródło - ustnych relacji ojca, męża, służby i osób, które miały szczęście znaleźć się w wąskim gronie przyjaciół, jakich dobierała sobie Charlotte Bronte".
Eryk Ostrowski, autor Charlotte Bronte i jej siostry śpiące

Elizabeth Gaskell niewątpliwie posiadała dar snucia ciekawych opowieści. Gdy zaczynałam czytać, po prostu dałam się prowadzić za rękę słowom autorki biografii z każdą stroną jedynie zwiększającą swój apetyt. I wszystko było pięknie, gdybyśmy tylko od niej poznawali życie Bronte... a tu proszę bardzo: listy zajmują bardzo dużą ilość stron. I cóż, nie zawsze są najciekawsze w swojej treści, co po prostu mnie nudziło.

Jednakże to tylko takie małe niedogodności. Ogólnie bardzo miło mi było przeczytać opowieść o jednej z najważniejszych nazwisk w klasyce brytyjskiej... od jednej z najważniejszych nazwisk klasyki brytyjskiej. Dla miłośników twórczości Charlotte Bronte jak najbardziej pozycja godna polecenia!
 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~    
Tytuł:  Życie Charlotte Bronte 
Autor: Elizabeth Gaskell   
Tłumaczenie: Katarzyna Malecha   
Wydawnictwo: MG
http://www.wydawnictwomg.pl/male-kobietki/Pierwsze wydanie: 1857
 Data wydania: 2014 
Liczba stron: 624 
Oprawa: Twarda 
Format: 145x205 
Cena okładkowa: 49,90 
Gatunek: Biografia

 





10 komentarzy:

  1. Ja spasuje, ale polecę tę pozycje mojej cioci, bo ona bardzo lubi twórczość Charlotte Bronte.

    OdpowiedzUsuń
  2. Za "Dziwne losy Jane Eyre" (ja pod tym tytułem znam najsławniejszą książkę Charlotte) próbowałam przeczytać na początku gimnazjum, ale nie udało mi się... doczytałam do połowy się poddałam. Teraz - kilka lat później planuję do niej wrócić, wtedy też sięgnę po tę pozycję... Tym bardziej, że o twórczości pani Gaskell słyszałam niesamowicie wiele dobrego. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam. Dla wszystkich fanów Bronte to pozycja niemal obowiązkowa.

    OdpowiedzUsuń
  4. "Dziwne losy Jane Eyre" mi zupełnie nie podeszły, zaczęłam czytać i.. wymiękłam, chyba się nie przekonam do pani Bronte :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety nie potrafię się przekonać do biografii.

    OdpowiedzUsuń
  6. Przyznaję, ze ja nie jestem do końca przekonana. Trochę się obawiam tej lektury :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Choć lubię Bronte to jednak tę lekturę sobie daruję ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Najpierw muszę poznać twórczość Bronte, aby chcieć co nieco o niej poczytać, bo po co komu informacje o kimś, kto nie podbił Twoje serce? :)
    #Ivy z Bluszczowych Recenzji

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam twórczość Bronte, więc warto byłby poznać i samą autorkę :)

    OdpowiedzUsuń