środa, 18 maja 2016

Ilustrowana teoria wszystkiego - Stephen W. Hawking

Stephen W. Hawking...

... potrafi wyjaśnić zagadki kosmologii z zaskakującą jasnością i dowcipem. Odznacza się niezwykłą potęgą umysłu.
"The New York Review of Books"

... niewątpliwie ma talent naturalnego nauczyciela - błyskotliwe poczucie humoru i umiejętności zilustrowania bardzo trudnych teorii za pomocą analogii zaczerpniętych z codziennego życia.
"The New York Times"

W sumie nie wiem, dlaczego zacytowałam te wszystkie gazety... Tak jakbyście nie wiedzieli, kim jest Stephen W. Hawking! Bo wiecie, prawda?! Jestem pewna, że tak! To teraz czas na jeden z jego wyjątkowych "wykładów" - tym razem w postaci Ilustrowanej teorii wszystkiego!


Stephen Hawking jest uważany za jeden z najznakomitszych umysłów współczesnego świata: jako znakomity fizyk teoretyk przyczynił się do ustalenia nowego poglądu na budowę wszechświata i materię, która go wypełnia. Zajmuje stanowisko, które kiedyś należało do Newtona - jest profesorem katedry matematyki Lucasa Uniwersytetu Cambridge.
"Iry­towa­nie się na moją nies­praw­ność byłoby stratą cza­su. Ludzie nie mają cza­su dla ko­goś, kto się zaw­sze złości lub narze­ka. Trze­ba iść ze swym życiem do przo­du, i myślę, że uda­wało mi się to nieźle".  [S.W.Hawking]

Proszę sobie wyobrazić, jak Hawking siedzi u Państwa w salonie, opowiada o tych osiągnięciach i ich historycznym kontekście. Byłoby to tak, jakby Krzysztof Kolumb relacjonował swą wyprawę.

Ilustrowana teoria wszystkiego składa się z siedmiu wykładów, w których autor wyjaśnia historię znanego nam wszechświata. Wykłady są znakomitym odbiciem nie tylko jego niezwykłej inteligencji, ale również charakterystycznego poczucia humoru. O swych trwających ponad dziesięć lat poszukiwaniach czarnych dziur Hawking pisze: "to przypominało nieco szukanie czarnego kota w piwnicy na węgiel".

Hawking zaczyna od historii naszych poglądów kosmologicznych, od twierdzenia Arystotelesa, że Ziemia jest kulą, do odkrycia Hubble'a - ponad dwa tysiące lat później - że wszechświat się rozszerza. To stanowi dla niego punkt wyjścia w wyprawie do granic współczesnej fizyki - omawia teorie powstania wszechświata (m.in. teorię wielkiego wybuchu), czarne dziury i naturę czasoprzestrzeni. Na zakończenie rozważa pytania, na które fizycy jeszcze nie znają odpowiedzi - jak połączyć teorie opisujące różne zjawiska w jedną, ogólną "jednolitą teorię wszystkiego". 

"Jeśli poznamy odpowiedź na to pytanie - twierdzi Stephen Hawking - będzie to największy triumf ludzkiego rozumu."

Hawking jest nie tylko wielkim uczonym, ale również doskonałym popularyzatorem. Jego zdaniem, osiągnięcia nauk teoretycznych powinny być "przynajmniej w ogólnych zarysach zrozumiałe dla wszystkich, a nie tylko dla nielicznych uczonych". W tej książce proponuje wszystkim chętnym odkrywczą podróż kosmiczną. To książka dla każdego, kto kiedykolwiek patrząc na nocne niebo zastanawiał się, co jest tam w górze i skąd pochodzi.*

http://bardziejlubieksiazki.pl

JESTEM ZACHWYCONA!! TAK BARDZO ZACHWYCONA, że nie dowierzam, iż mam tę wyjątkową książkę-album w swoich rękach! A przy tym jestem zaskoczona, jak prostym i łatwym w zrozumieniu językiem posłużył się Hawking, by jego wszyscy jego "uczniowie" zrozumieli coś tak trudnego!

"Zacząłem myśleć o czar­nych dziurach, kiedy kładłem się do łóżka. Mo­je in­wa­lidztwo spra­wia, że jest to bar­dzo po­wol­ny pro­ces, więc miałem wiele czasu".  [S.W.Hawking]

Koniec z niewiedzą! Pora na prawdziwe informacje i fakty! Pora na posiadanie klucza w swoim ręku! Pora na to, by coś tak fascynującego, niezwykłego, a przy tym tak codziennego jak życie i Ziemia było zrozumiałe, logiczne... i jakże prawdziwe!

Oj bardzo polecam! Nawet nie potrafię wyrazić słowami, jak bardzo Stephen W. Hawking sprostał moim oczekiwaniom i jak bardzo zachwycał mnie podczas każdego ze swoich wykładów! Mam nadzieję na znacznie więcej podobnych publikacji... a przed Wami na razie stoi wyzwanie w postaci Ilustrowanej Teorii Wszystkiego! Polecam prosto z serducha!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tytuł: Ilustrowana Teoria Wszystkiego
Autor: Stephen W. Hawking
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Premiera wydania29 marca 2016
Liczba stron:136
Oprawa: Twarda z obwolutą
Cena detaliczna: 49 zł

*Wydawnictwo Zysk i S-ka
 http://www.sklep.zysk.com.pl/sherlock-holmes-t-1.html





12 komentarzy:

  1. Myślę, że sama sprezentuję sobie egzemplarz, bo książka jest zdecydowanie warta uwagi ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Najważniejszy jest według mnie fakt, że wiedza przekazana jest w przystępny i jasny sposób. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Z początku myślałam, że ta książka jest o... dobra, nieważne. Ważne jest to, że mnie zaciekawiłaś i chętnie przyjrzałabym się temu tytułowi. ;)
    Pozdrawiam!
    #Ivy z Bluszczowych Recenzji

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę, że książka jest warta uwagi, ale nie jestem pewna czy mnie by zainteresowała.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czasem intrygują mnie takie tematy. A skoro Tobie się podobała, to aż mi ślinka cieknie ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo chętnie skuszę się na tę książkę. Uwielbiam czytać o wszechświecie :). A ta publikacja wydaje się być warta uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo zachęcająca recenzja. Przyznam, że nie brałem pod uwagę książek tego autora, bo obawiałem się, że popularnonaukowy charakter z fizyki mnie przytłoczy i zniszczy. Autora oczywiście znam. Stephen W. Hawking jest niesamowitym człowiekiem, godnym naśladowania. Nie tylko z zakresu naukowego, ale czysto egzystencjalnego. Przetrwał chorobę i trwa do dziś, co jest niesamowite. Oglądałem w zeszłym roku film o nim i autentycznie się wzruszyłem, co bardzo rzadko mi się zdarza. Teraz już wiem, że na pewno będę musiał sięgnąć po tą książkę. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Słyszałam już o tek publikacji i mam zamiar ją nabyć.

    OdpowiedzUsuń
  9. Koniecznie muszę zaopatrzyć się we własny egzemplarz :)
    Mam wrażenie, że książka zrobi na mnie ogromne wrażenie ;D

    OdpowiedzUsuń
  10. Dzięki Tobie już wiem, co kupić mężowi na urodziny :)

    OdpowiedzUsuń
  11. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Dziękuję, dziękuję!<3 <3 <3 Gdyby nie ty, nie wiedziałabym o istnieniu tej książki! Już zamówiłam, dam znać jak wrażenia :D

    OdpowiedzUsuń