niedziela, 16 grudnia 2012

Zeznania Niekrytego Krytyka - Maciej Frączyk

Przed powiedzeniem jakiegokolwiek słówka na temat owej książki, muszę opowiedzieć o samym autorze. A więc przewracam zakupiony przeze mnie poradnik(?) i czytam:

Maciej Frączyk (ur. 1984) - znany pod pseudonimem Niekrytyk Krytyk, twórca najpopularniejszego w Polsce internetowego show. Z wykształcenia filolog angielski, z zawodu copywriter. Działania w sieci rozpoczął w 2009 roku - w przeciągu trzech lat liczba odsłon jego programu na portalu YouTube przekroczyła 100 milionów. Od 2011 roku prowadził autorską audycję w Radiu Zet. Jest współzałożycielem marki odzieżowej Modern Retro oraz internetowej księgarni Bookiatryk.

Znacie? Tak? Nie?
 
No ja tego pana miałam okazję poznać. Nawet powiem więcej - oglądam tego pana od mniej więcej początku jego działalności. Gdy włączyłam pierwszy raz jego filmik - zatkało mnie! Na całe szczęście niczego w tym czasie w buzi nie miałam. To był czysty śmiech! Taki najszczerszy prosto z duszy. Nie mam w nawyku oglądać telewizji - Wojewódzkiego, Majewskiego i innych tych bzdurnych programów. Dlaczego? Bo to było głupie, denne, bez najmniejszego wyczucia. W jego krótkich (najczęściej 7-13 minutowych) filmikach nagranych w sposób dostępny dla każdego obywatela (kamerka na biurka i "akcja") pan Maciek, znany w owych nagraniach pod pseudonimem Niekryty Krytyk, potrafił przekazać jakąś głębię. Nie używał żadnych efektów specjalnych, nie robił z siebie kompletnego idioty, czy też przeciwnie milorda. Był sobą. I to wystarczyło bym dalej była jego oddaną fanką - na tyle oddaną, że zakupiłam w Empiku jego książkę!
 
Nie wiem właściwie jak nazwać tę książkę - przyjmijmy, że jest to poradnik. Taki najnormalniejszy poradnik. A może to bardziej biografie? Też niezbyt pasuje. Więc niech będą Przemyślenia!
Mogę poczuć się na wstępie wyróżniona, gdyż książka jest zaadresowana do "Jego widzów". To ja! To ja! Już na początku rozdziału pierwszego szczerzę zęby:




Nie pozwól, żeby język wyprzedzał myśl.  

Antoni Czechow
Nie pozwól, żeby język wyprzedzał myśl. Po prostu się nie odzywaj.
 
Niekryty Krytyk

Tak - to jest właśnie Niekryty Krytyk. W prosty sposób potrafi przemówić do naszych uśpionych szarych komórek. Ironia i cynizm nie są mu obce. A im dalej tym lepiej.

SPIS TREŚCI:
Gra wstępna
1. W imię zasad, zły hultaju, czyli o słowach dwa słowa
2. Edukacja seksualna vs internet, czyli jedno wielkie WTF

Co się tyczy edukacji seksualnej: żadnych tajemnic.  
Albert Einstein
Co się tyczy edukacji seksualnej: żadnych tajemnic. Żadnych rozmazanych pikseli i niskich rozdzielczości.
 
Niekryty Krytyk

3. Poszukiwacze zaginionej Arki, czyli znajdź swoje mojo
4. Poznawanie poznawania, czyli hartowanie mózgownicy
5. Pomóż szczęściu pomóc sobie, czyli taktyka Krytyka
6. Płeć piękna, czyli jak zrozumieć kobiety (mój ulubiony rozdział ^^)
7. Ciekawość świata w oparach hejtingu
8. Ewolucja i rewolucja, czyli o dosadności i piraceniu
9. Final countdown, czyli subkultura inwestujących w siebie
Posłowie
10. Aaaaaaa!, czyli wszystko inne, co mnie wkurza

Ciekawie, ciekawie! 
Książka ma zaledwie 134 strony. Mało. Za mało! Niekryty często udowadnia w swoich wypowiedziach, że ma coś do powiedzenia. Coś ciekawego i ważnego.  Możliwe, że jeszcze nieraz spróbuje swoich sił w pisarstwie. Pożyjemy, zobaczymy.

Komu mogę polecić?  
Na pewno fanom. Nie zawiodą się. To czysty Niekryty Krytyk. Osoby niezainteresowane nawet na książkę nie spojrzą. Pewnie zrobiłabym to samo (cena ten teges, nieciekawa), ale bardzo lubię Maćka Frączyk! I pewnie nie tylko ja, skoro książka jest już bestsellerem.

Uzupełnienie myśli z dnia 12 marca 2013 roku.
Do pozycji Macieja Frączka muszę dodać jeszcze kilka zdań. Ostatnio ponownie zajrzałam do jego książki. O dziwo spodobała mi się bardziej, niż za pierwszym razem. Możliwe, że ma to związek z innym podejściem do niej, jak i do życia. Zaskoczyła mnie raz jeszcze - tym bardziej pozytywniej, bowiem zgadzałam się z nią w 99%. Dlatego muszę zmienić ocenę. 

------------------------------------
Tytuł: Zeznania Niekrytego Krytyka
Autor: Maciej Frączyk
Wydawnictwo: Zielona Sowa 
Data wydania: 2012
Liczba stron: 134
Kategoria: Poradnik ~ Biografia
------------------------------------ 

Ocena: 4 (dobry)
Wniosek: Jestem fanką, mimo to nie uważam tej książki za cudo. Peszek.
  
Edycja (12.03.2013)

Ocena: 5 (bardzo dobry)
Wniosek: Książka nie tylko dla fanów!   

A oto mój ulubiony odcinek, od którego wszystko się zaczęło:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz